IJSLAND

Dag #00 Voorbereiding

Mijn naam is Kees Hoek (zoon van) en aankomende dinsdag 25 april 2023 hoop ik, samen met Rein Brinkman (die al diverse malen in IJSLAND is geweest, een ervaringsdeskundige dus!), te vertrekken naar IJSLAND. We zullen vanaf Schiphol naar Reykjavik vliegen met ICELANDAIR, vervolgens staat er een binnenlandse vlucht op het programma naar Isafjordur om uiteindelijk aan te komen in Flateyri. Hier zullen we vanaf woensdag met een eigen boot gaan vissen op voornamelijk zeewolf, maar wie weet kunnen we nog meer soorten vis vangen zoals kabeljauw, schelvis, koolvis, roodbaars of heilbot.

Mijn visgerij bestaat uit een PENN reishengel Overseas XT Tuna Spin 8′ 50-130g. Hierop gebruik ik een Shimano Twinpower 5000 SW A, Stella 5000 FA en een Penn Atlantis 7000, welke zijn voorzien van een rode lijn 15/00 & 19/00 Spiderwire.

Verder neem ik de volgende soorten kunstaas/onderlijnen mee:

• Zwart/blauwe pilkers (waarmee ik vanaf de boot goede resultaten op zeebaars heb gehad, maar dat terzijde);
  • Shads van Fiiish;
  • Halibandit blauw;
  • Savage gear shads;
  • Berkley shads (blauw, rood, roze, motorolie);
  • Speciale octopus montage met staaldraad voor zeewolf (eigen makelij);
  • Bottom chip (blauw, roze, eigen makelij);
  • Heilbot lood met speciaal tuig van Spro; en
  • Diverse kleuren shads zoals blauw parelmoer, rood geel etc.

Dit avontuur wordt vervolgd, stay tuned!

Dag #01 Heenreis

Na afscheid te hebben genomen van vrouw en kind rond 08.00 vertrokken richting Rein om hem op te halen om vervolgens door te rijden naar Schiphol. We vlogen met ICELAND AIR van schiphol naar Reykjavik. Boarding tijd was 14.10 met 3.15 uur vliegen en 2 uur terug in de tijd gaan landen we om 16.15, waar ons een onaangename verrassing te wachten stond. De binnenlandse vlucht kon helaas niet doorgaan, omdat het vliegtuigje stuk zou zijn. Dus inplaats van een leuk binnenlands vliegtripje werd het een Sightseeing bustripje van 7 uur van Reykjavik via Isafjordur naar Flateyri. Het uitzicht is adembenemend mooi met ruige rotsen, sneeuw en ongerepte natuur. De lengte en duur van de trip eist net even te veel van een ieder. Als we rond half 2 aankomen, sprinten we richting bed om ons de volgende dag om 09.00 uur te melden bij de gids om de huurauto te gaan ophalen.

Dag #02 Kabeljauw – IJSFJORD

De eerste visdag begon met het ophalen van de huurauto. Om 10 uur moesten we ons melden bij de visgids Klaus waar we instructies kregen over de boot en het aanlanden van de vis. Bobby 3 werd onze visboot voor komende week. Na ophalen van het ijs besloten we om verder door te varen naar dieper water om te vissen op grote kabeljauw. De wind was gunstig een oostelijke wind kracht 3 met kans op in de late middag een toename naar 4/5. Aangekomen op deze stek meteen de hengels krom tot in het handvat, vissen van 80/90 plus met uitschieters van boven de meter. Tussen het vissen door werden we aangenaam verrast en spotten we een dwergvinvis op 100 meter van de boot. Waanzinnig hoe veel vis op deze plek zit. Driften van een uur geen probleem. Een mega goede tip is, neem een drijfanker mee. Deze heb je echt nodig vanwege de wind. Hierdoor vingen wij niet veel meer, maar heeeel veel meer dan de andere boten. Ik heb die dag gevist met shads van Berkley Motor olie, Savage gear motor olie, ouderwetse shad rood/oranje, de Halibandit in Blauw, en een pilker. Met de shad vingen we veel grotere vissen dan met de pilker. De Halibandit deed het super goed op de 80, 90 plus en groter. Qua gewicht rondom de 130 gram. De Penn hengel deed het super goed in combinatie met de Shimano 5000 FA met 19/00 lijn. We hebben die dag nog een paar schelvissen gevangen. Na loop van tijd lange en zere armen van het kabeljauw trekken te hebben gekregen, besloten richting de Tournedos te gaan.

Dag #03 Missie Zeewolf

Mijn doel / missie van deze reis is het vangen van Zeewolf. De perfecte tijd in IJSLAND zou april, mei, juni en juli zijn, vandaar dat ik daar nu juist deze periode ben heen gegaan. Deze prachtige ‘’prehistorische’’ dieren stonden hoog op mijn wensenlijst. Door de toegenomen windt oostelijke richting kracht 4/5 zorgde voor hogere golfslag en een mooi moment om op deze soort te gaan jagen, nog geen eenvoudig klusje bleek. We vinden rondom de deur aardig wat kabeljauw, minder groot dan gisteren, maar dat mocht de pret niet drukken. Na verschillende stekken en dieptes geprobeerd te hebben, ving ik jawel mijn eerste Zeewolf, helaas schoot deze bij de boot de diepte weer in. Door het heldere water kon ik hem met pijn in het hart zien terugkeren naar waar hij/zij vandaan kwam. Ik dacht zou het me nog wel lukken, want we hadden er al een halve dag opzitten met zoeken. In gedachten had ik m al vast voor een fotomoment. Zo zie je maar weer pas juichen als je m ook echt vast hebt in je handen. Na een half uur stug door blijven vissen ving ik weer een, dit keer liep het voor mij wel goed af. Na een paar keer verkassen en proberen kwamen we er achter dat we rond de 27 meter moesten vissen. Hierdoor kwam ik aan het einde van de dag op 6 zeewolven, waarvan er 5 in de boot lagen. Ik zeg missie geslaagd! De montage heeft mijn vader gemaakt een afhouden met stalenonderlijn voorzien van een octopus en circelhook, lood 150 gram. Op de haak een blokje vers gevangen kabeljauw. We hebben de dag en u raadt het al afgesloten met een Koningsmaal, Yes Zeewolf op basis van recept van Rein Brinkman!!! Smullen maar. Voor mij de eerste keer, want ik had met mezelf afgesproken de eerste Zeewolf die ik eet, vang ik zelf!

Dag #04 Wind

Bij het ontbijt de weersomstandigheden en verwachtingen bekijken, helaas een aardig windje NO 5. Bij het uitvaren vanuit de haven kwam de deining ons in het fjord al tegemoet, wat nu. Eerst maar eens even in het fjord proberen. Na vanalles geprobeerd te hebben, toverde Rein de black minnow’s 37 gram uit zijn tas en bingo meteen vis erop. Door de weinige stroming was dit het enige dat werkte. Ik probeerde intussen Zeewolf te vangen, maar helaas het is iets lastiger dan in de folder. Gelukkig gisteren een aantal kunnen vangen, maar ik blijf het proberen. Na verloop van tijd toch maar even om de hoek van het fjord kijken. Met een aardige zwel van tussen de 80cm en 115cm golven, vingen we rondom de 20 meter een visje (kabeljauw). Ik probeerde nog steeds Zeewolf te vangen. Na uren tikken op de bodem besloot ik even over te schakelen op de kabeljauw, wat zal ik eens nemen. Ik keek in mijn tas en dacht laat ik de door mijn vader geprepareerde bottom chip proberen en dan meteen en rose natuurlijk. Jawel hoor bingo nog niet op de grond en vis er op. Rein schakelde meteen over en ook hij vind elke worp vis. Ervaring van vandaag op niet dieper dan 25 meter gaan, maar echt 22 tot 20 meter daar zaten ze. De wind ging steeds meer op en voelde steeds kouder aan, dan nog maar even op 27 meter in het fjord proberen Zeewolf te vangen, maar helaas we vingen af en toe een kabeljauw, maar geen Zeewolf. We besloten vandaag iets eerder naar binnen te gaan om heerlijk te gaan genieten van een paar varkenshazen. Die avond besloot ik nog even een klein toertje Flateyri te doen, geniet van de foto’s.

Dag #05 Leermomentje

Vandaag weer een winderig dagje voor de boeg, ietsjes minder dan gisteren. Nieuwe plannen gemaakt om uit het fjord meteen naar rechts te gaan om voor het vuurtorentje te vissen. Ik was weer van plan om het op Zeewolf te proberen. Rein ving aardig leuk kabeljauw op deze stek, maar niet super groot. Zo af en toe werd mijn aas opgepikt door een kabeljauw. Vervolgens besloten we om het wat dieper te proberen, maar helaas dat was geen groot succes. Dan maar de pad inkorten en een onderweg liggend diepteverschilletje meepakken 40/45 meter. Onderweg bespraken we de Zeewolfmontages nog eens door. Wat bleek ik was verwisseld van octopus kleur, eerst gevist met oranje en die dag erop met wit/rood, zou het daar aan kunnen liggen? Meteen de onderlijn met oranje octopus opgezocht en voor de zekerheid mede gezien de wind en de diepte een zwaarder lood gebruikt. Bij Zeewolf is het belangrijk om met korte rukjes hard op de bodem te kloppen, klop klop klop. Hierdoor worden ze agressief en gaan ze bijten met die scherpe tanden. Jawel hoor ik wist er weer een aantal te verschalken, leer momentje ach wie zal het weten……

Dag #06 Wind wind wind

Deze dag staat getekend als een dag met heel veel wind, maar ook een PR van Rein. Door de toenemende wind en daarmee gepaard gaande oplopende golven besluiten we om steeds dichterbij de kant te gaan vissen. Ik vang vandaag mijn 11de Zeewolf en Rein zijn eerste deze trip en nota bene op de shad van fiiish 37 gram. De grootste tot nu toe van bijna een meter! Proficiat. Rond begin van de middag genieten we uit de wind in het fjord nog even van de zon en van de huisgemaakte gehaktballen op brood. Dan zetten we met 22 knopen de reis huiswaarts in. Rein maakt een dutje in de late namiddag en ik besluit om een preek terug te luisteren. Morgen nog één dag!

Dag #06 With my Nikes on!!!

Omdat we vroeg gegeten hadden, besloot ik nog een ‘hike’ te gaan doen in de avontuurtjes. Genieten van de natuur zonder maar iets of iemand tegen te komen. Dit leverde de volgende plaatjes op.

Dag #07 Laatste visdag

Aan alles komt een einde zo ook aan deze visreis. Vandaag was de laatste visdag een voor mij bewogen dag. We besloten om naar het IJSFJORD te gaan, om grote kabeljauwen te vangen, te zoeken naar roodbaars en eventueel koolvissen. Het weer zag er goed uit. In het fjord van Flateyri ging het goed, maar net om de kop kwamen de golven ons tegemoet halverwege besloten we nog even onder de kant te vissen om later als nog door te varen. De wind van gisteren speelde ons nog parten. Hier ving ik vandaag dus mijn PR kabeljauw eentje van 116cm die heerlijk door de slip heen ging. Na leuk vis te hebben gevangen, besloten om koers te zetten naar het IJSFJORD. Onderweg kwamen we papegaaiduikers tegen (mooi beestjes) en Jan van Gent. Hoe dichter we bij het Fjord kwamen hoe beter het weer werd, je moet je voorstellen dit is een inmens lang gebergte waar we dus goed beschut achter lagen. En toen gingen we los! Niet normaal hoe veel vis daar zit. Ik overdrijf niet maar 10 meter boven de bodem krijg je nog steeds beet. De kabeljauw ligt hier werkelijkwaar gestapeld. We vingen ongeveer een 350 kilo kabeljauw van vele boven de één meter. Na verloop van tijd getracht op dieper water roodbaars te vinden, maar ze zaten er niet. Kabeljauw dan weer wel. Toen besloten om op koolvis te gaan vissen. Rein heeft hier goede stekken voor, maar helaas Schelvis en kabeljauw, maar geen koolvis te bekennen. Rein vist hier. normaal in augustus dan vangt hij wel roodbaars en koolvis, wellicht niet de juiste periode. Rein vangt tussendoor nog even een mooie zeewolf op de pilker. Ondertussen worden we nog een keer getrakteerd op een dwergvinvis op zeer korte afstand van de boot, ik snel naar mijn camera, maar helaas zij/hij laat zich niet meer zien. Nadat de bakken vol zitten haalt Rein mij nog over om nog één keer de Halibandit over boord te zetten en dat heb ik geweten. Nu ik aan het typen ben, ben ik er nog ziek van. Ik draai rustig op en knal een mooie kabeljauw die de slip doet janken. Na verloop van tijd gaat het beter, bijna boven zeg ik tegen Rein wat voor bakplaat zwemt hier onder de boot door en ik was nog niet uitgesproken of mijn slip giert als nooit te voren. Ik dacht is mijn molen stuk en draait deze door? Rein zegt joh dat is een heilbot die je kabeljauw heeft gepakt met binnendraaien. Ik heb hem onder de boot zien doorzwemmen en we schatten richting de 2 meter. Deze heilbot trok mijn molen helemaal leeg en ik kon niks doen totdat pats alles weg (lijn op en spoel leeg), een teleurstelling die ik vanavond nog probeer te verwerken. Zoals mijn vrouw zou zeggen, je kwam voor Zeewolf die heb je gevangen dus niet klagen, maar toch denk je dan wat had ik anders kunnen doen en daar sluit ik mee af. Morgen inpakken met zicht op een binnenlandse vlucht naar Reykjavik ook leuk, toch?

Dag #08 Terugreis deel 1 – Flateyri —> Isafjordur —> Reykjavik

Zoals gebruikelijk om 07.30 opstaan en om 09.00 uur vis lossen. Daarna de boot schoonmaken en de laatste spullen meenemen. Ik maak nog een paar foto’s en neem afscheid van de boot. De avond er voor goed nieuws gehad bij het afrekenen van de brandstof dat we omstreeks 19.15 kunnen vliegen van Isafjordur naar Reykjavik. We pakken onze spullen in en begeven ons omstreeks 14.00 uur richting Isafjordur met de huurauto. Ik neem nog snel even een foto van de naam van het huisje. Op het strand van Flateyri leg ik met een steen de herinnering vast in het zand. We struinen nog even Sudureyri en Isafjordur af voor we ons melden bij het vliegveld van Isafjordur om vervolgens de huur auto in te leveren en te vliegen van Isafjordur naar Reykjavik. Bij Sudureyri snuiven we nog even wat cultuur op en treffen oude plaggenhutten aan en nemen waar hoe men toen leefde, erg leuk om daar een inkijkje van te krijgen. Tijdens de vlucht maak ik een aantal luchtfoto’s, prachtig gewoon. We brengen de aankomende twee nachten door in het ICELAND hotel, prima hotel vergelijkbaar met Van der Valk.

Dag #09 D-tour ICELAND

Nu we toch in IJsland zijn wilde ik graag nog iets meer van het land zien en daar hadden we deze dag prima de mogelijkheid voor. We haalden na een stadswandeling van circa 30 minuten de huurauto op bij Europecar om de tocht te vervolgen naar Reynisfjara black beach. Dit is een bekend gitzwart strand die hoog op mijn wensenlijstje stond om te bezoeken, werkelijkwaar adembenemend spectaculair. Onderweg stoppen we nog even bij een bakkerij/koffietentje, een voltreffer! Wat een topzaakje goed om te onthouden dus maak ik een foto van de naam voor wie ‘m ooit wil opzoeken.

Tijdens de reis van Reykjavik naar Reynisfjara zien we geisers en watervallen naast de mooie natuur. Door de enkele reistijd van 2,5 uur besluiten we om bij één waterval te stoppen. Ik leg natuurlijk weer één en ander vast.

Uiteindelijk komen we aan bij Reynisfjara waar een geweldig stukje natuur op ons staat te wachten. Je ruikt gewoon het vulkanische aan het zand. Voor we het strand betreden worden we gewaarschuwd voor de gevaren. Door het diepe water kunnen de golven ineens heel ver het strand oplopen en kan je worden meegesleurd met de dood tot gevolg, dit is al eens gebeurd. Toen wij er waren, waren de golven medium. Een filmpje ervan zal het wat verduidelijken. Los daarvan een prachtig stukje natuur dat je een keer gezien moet hebben in je leven.

Terug in het hotel genieten we van een heerlijke maaltijd voordat we ons mandje in gaan, want morgen vertrekt de bus om 04.00 uur richting vliegveld Reykjavik!! Een vroegertje dus….

Dag #10 Terugreis deel 2 Reykjavik—> Amsterdam

03.15 gaat de wekker we frissen ons op, kleden ons aan en pakken de lift naar beneden. In de lobby ontvangen we ons lunchpakketje van het hotel, halen onze koffers uit de garage en voor wie het wilde ontving zijn 20 kilo vispakket. Voorafgaande aan de reis besluit je of je een vispakket wil of niet. Daarna de bus in en worden we afgezet op de luchthaven. Dit keer hebben we een groot vliegtuig een Boeing 767. Als we iets over de tijd heen omstreeks 07.50 koers zetten naar Amsterdam proberen we wat slaap goed te maken. Deze dag bestaat uit alleen maar reizen en wachten op koffers. Niet te vergeten we reizen ook nog eens 2 uur vooruit in de tijd. Rein verzamelt de koffers en ik besluit de auto alvast op te halen. Snel trakteer ik mezelf nog even op een starbucks richting de auto. Na Rein te hebben afgezet bij zijn vrouw, kom ik rond 17.00 uur aan waar vrouw en kind mij al op staan te wachten. We blijken als verassing voor elkaar iets leuks te hebben gekocht. Na het uitpakken, kom ik al weer vlotjes in het ritme, het is immers flestijd meneer hoor ik mijn vrouw zeggen.